woensdag 13 augustus 2014

schrijven is lezen

Ja, schrijven is lezen. Dat is het thema van De Week van het Schrijven, september 2014.
Vandaag las ik, even inhalen want net terug van 3 dagen fietsen, een interview met Jelmer Evers, onderwijsvernieuwer (flipping the classroom). ,,Zo´n klas is net één groot levend organisme. Het besturingsmechanisme daarvan is niet in concepten te vatten.´´ Dit doet me denken aan een grote plas plankton in een woelige zee. Buiten loopt mijn buurvrouw die schapenhoedster is en die haar hond aanspoort de schapen bij elkaar te houden of ze laat ze een bepaalde richting in drijven. Ook niet zo makkelijk, denk ik dan, en zij heeft nog wel een hond. Maar terug naar Evers. Je kunt er kleine anekdotes, maar ook hele boeken over schrijven. Vertel mij wat.

Uitspraken zijn inspirerend. Zo las ik in Smaakmakend van Bionext een citaat van Joel Salatin, boer, schrijver en spreker met een missie: ,,Het zou zo mooi zijn als mensen eens wakker werden met als eerste gedachte: Hoe zou het vandaag met de wurmen zijn? Een prachtige beginzin voor een kortverhaal, misschien een thriller. Maar de waarheid is in dit geval net zo interessant. Salatin is de hoeder van een levende bodem.  De belangrijkste factor voor gezonde landbouw en gezond voedsel.

1 opmerking: